מחוז UMBRIA

 אומבריה איטלקית: Umbria) הוא מחוז הררי באיטליה, בעמק נהר הטיבר. המחוז שוכן בחלק הפנימי של חצי האי האיטלקי בין רכסי הרי האפנינים. גבולות המחוז הם: בצפון-מערב - מחוז טוסקנה, במזרח - מחוז מארקה ובדרום - במחוז לאציו בדרום. מצפון לחבל נמצא מחוז אמיליה-רומאניה. שטח המחוז 8,456 קמ"ר ואוכלוסייתו מונה 834,000 תושבים. בירת המחוז היא העיר פרוג'ה.
המחוז קרוי על שם שבט האומברים אשר התיישבו באזור במאה ה-6 לפנה"ס. האומברים דיברו שפה קרובה לשפה הלטינית הקרויה "אומברית". על אף שהמחוז קרוי על שמם של האומברים שטחו של מחוז אומבריה שונה משמעותית משטחי האומברים מתקופת רומא העתיקה. כך לדוגמה, פרוג'ה, בירת המחוז, הייתה בימי הרומים שייכת לאטרוסקים ועד היום ניתן למצוא בה שרידים מרשימים מאותה התקופה.
סמל המחוז כולל את שלושת הנרות אשר מובלים ב"מרוץ הנרות" (Festa dei Ceri), בעיר גוביו, המתרחש כל שנה ב-15 במאי, מאז המאה ה-12, והמסתיים בריצה, כאשר הנרות נשמרים במצב ניצב. במעלה התלול של הר אינג'ינו (Ingino), שמתחתיו בנויה העיר.
ASSISI 
 אסיסי היא עיירת גבעות באזור אומבריה במרכז איטליה. זו הייתה עיר הולדתו של פרנציסקוס הקדוש
 (1181–1226), אחד מקדשי פטרוני איטליה. בזיליקת פרנציסקוס הקדוש היא כנסייה מאסיבית, דו מפלסית, שנחנכה בשנת 1253. ציורי הקיר שלה מהמאה ה -13 המציגים את חיי פרנציסקוס הקדוש יוחסו בין היתר   לג'יטו וצ'ימבה. הקריפטה מאכלסת את סרקופג האבן הקדוש.





SPOLETO 
ספולטו היא עיר באומבריה, איטליה. היא מוקפת  גבעות, מטעי זיתים וכרמים. קתדרלת ספולטו, שנמצאת מהמאה ה -12, כוללת חזית מעוטרת המפורסמת על ידי פסיפס. בפנים נמצא מעגל ציורי קיר של האמן מימי הביניים פיליפו ליפי. במתחם המוזיאון הארכיאולוגי הלאומי מוצגים פריטים מתקופת הברונזה והתקופה הרומית. הוא כולל גם את התיאטרון הרומי המשוחזר.



PERUGIA 
פרוגיה היא עיר איטלקית ובירת חבל אומבריה. זה ידוע בחומות ההגנה שלו סביב המרכז ההיסטורי. ארמון פריורי מימי הביניים מציג אמנות אזורית מהמאה ה- 13 ואילך. במבט אל פיאצה הרביעית בנובמבר, הקתדרלה הגותית מאכלסת ציורי רנסאנס וציורי קיר. במרכז הכיכר, פונטנה מג'ורה היא מזרקת שיש עם גילופי סצנות תנ"כיות ושלטי גלגל המזלות.

אקלים האזור דומה לאקלים הקיים בתוך חצי אי שאינו גובל עם ים. האקלים ניתן להגדרה כאקלים ים תיכוני, אך בשל ריחוקו היחסי מהים, האקלים מעט פחות נוח ולעיתים ישנם קייצים חמים מאוד או חורפים קרים במיוחד.
הרי האפנינים מהווים מחסום מפני חדירת אוויר קר מצפון-מזרח, מכיוון הים האדריאטי. מחסום זה גם מפחית את כמות המשקעים באזור, בהדרגה, ממזרח למערב לכיוון הים הטירני. כמות המשקעים השנתית היא בין 800 מ"מ ל-1200 מ"מ. מבנהו הגאומורפולוגי של האזור, גבעות והרים נמוכים, גורם לפיזור האוויר והמשקעים ברחבי האזור, ובכך נמנע אקלים קיצוני בחלקים ממנו. החודש השחון ביותר הוא יולי, והחודשים בהם המשקעים פחותים הם מיולי עד ספטמבר.





לאגו די טראזימנו הוא הרביעי בגודלו באיטליה ומציע שפע של יופי טבעי ומגוון עצום של פעילויות שהפכו אותו למוקד תיירותי.. באביב האזור  מכוסה מרבד של פרחים ושדות החמניות התחילו בפריחתם.במהלך ההיסטוריה עברה השליטה באזור מיד ליד בגלל מיקומו בגבול בין טוסקנה לאומבריה.העיירות סביבו חברו לארגונים במטרה לשמר את הטבע ועל איכות הסביבה.איכות המים נבדקת לעיתים קרובות,והאי במרכזו ,איזולה פולבזה,הפך להיות מעבדה אקולוגית אחת גדולה.





 (Città della Pieve) היא עירייה במחוז פרוג'ה שבאזור האיטלקי אומבריה, הממוקמת כ -50 ק"מ דרומית-מערבית לפרוגיה.

בעיירה  נמצאו קברים אטרוסקיים, אך לא בטוח שהעיירה הנוכחית ניצבת באתר עתיק. זו הייתה עיר הולדתם של הציירים פייטרו וונוצ'י (פרוגינו), שהחזיקה כמה מיצירותיו, וניקולו סירקניאני.

סיטה דלה פייב גובלת בעיריות הבאות: אלרונה, קסטיגלונה דל לאגו, ציטונה, צ'יוסי, פאברו, מונטלה ד'אורוויאטו, פצ'יאנו, פיאגארו, סן קאסיאנו דה באגני.

GUBBIO
 (Gubbio), עיר בנפת פרוג'ה בצפון-מזרח מחוז אומבריה שבמרכז איטליה. בשנת 2001 נמנו בה 30,453 תושבים.


GUBBIO 

המרכז ההיסטורי של העיר נשמר יפה. יש בו רחובות צרים וארוכים, בנויים מאבן אפורה. בעיר יש קתדרלה והריסות רומיות. היא מפורסמת בזכות קדרות בסגנון מיוליקה, וכן ב"מרוץ הנרות" (Corsa dei Ceri), המתרחש כל שנה ב-15 במאי. במרוץ זה מתחרות במעלה הר אינג'ינו (Ingino), שמתחתיו בנויה העיר, שלוש קבוצות, הנושאות פסלי ענק של הקדושים אובלדו, ג'ורג'ו ואנטוניו.


יהודי אומבריה

נוכחות יהודית הייתה באומבריה כבר במאה ה-13, לפי הזמנת שליטי המחוז, יהודים הגיעו לאזור במטרה לפתוח דלפקים למתן הלוואות - לימים "בנקים". המסמך הראשון המזכיר יהודים הוא משנת 1287. בשנת 1322 הגיעה לאומבריה קבוצה של יהודים מרומא. הם סבלו מהטרדות אשר כללו שריפה של ספרי התלמוד שלהם. בשנת 1569 גורשו היהודים מהמחוז כמו שנהגו במדינת האפיפיור.
קהילות יהודיות קטנות היו בערים: פרוג'ה, ספולטו, אסיזי, טודי ואורבייטו. אסיזי שימשה מקלט לפליטים יהודים במלחמת העולם השנייה, כאשר קבוצה של איטלקים, בעיקר כמרים, שפעלה במסגרת המחתרת באסיזי הצילה פליטים יהודים שהגיעו לעיר. איש ממאות היהודים שהסתתרו בעיר ובסביבתה לא הוסגר לגרמנים.

                                                             NORCIA 




 האוכל של נורצ'יה, המטבח האומברי, האוכל האיטלקי

באזור נורצ'יה תוכלו לטעום הרבה מוצרים טיפוסיים ואמיתיים: יש משהו לכל אחד! החל מהמנות הטעימות שבושלו עם כמהין שחורות והמשיכו עם גבינת עיזים, שעורה, זעפרן, עדשות קסטלוצ'יו ופטריות, בעיקר פורצ'יני. ביער אתה יכול גם לאסוף כמות גדולה של פירות יער.

כאן נולדה אומנותו של הקצב Norcino, התמחות אמיתית בעיבוד בשר חזיר. בנורקינרי הרבים תוכלו לטעום ולקנות את ה- prosciutto di Norcia IGP והרבה נקניקיות מסוג אחר.

TODI 
 טודי היא עיירת גבעות באומבריה, איטליה. בין המבנים מימי הביניים המסגרים את פיאצה דל פופולו המרכזית נמצאים ארמון העם וארמון הקפטן. האחרון מאכלס את המוזיאון והגלריה האזרחית. מתחת לכיכר נמצאים 2 בורות בורים רומיים, חלק מסדרת מנהרות תת-קרקעיות ובארות המתוארכות כבר במאה השנייה לפנה"ס. חזית קתדרלת טודי בת מאות השנים כוללת חלון ורדים.




Call\message us : +972522298111 

Comments